Bino José Carlos

Bino José Carlos

Intryck

Avtryck, särtryck och annat tryck

Blogg, terapi, Nesbö, knark och läppstift

PersonligtPosted by Bino Wednesday, April 05 2017 01:43:50

Jag ska jobba till på torsdag och sen tar jag fredag ledigt och ser till att packa och städa. Då kommer T och J också. Kul! Men nu drar folk i mig och det känns som att jag passar in här… de jobbar lite, de är vänliga, de har hög lön, de har (brukar ha) sol… Men de är förstås inte mina kära! Och nu när det är nära så känns det HÄRLIGT att komma hem.

==

Slösurfandes kom jag att läsa följande abstract om narkotika:

I find that medical marijuana laws increase these proxies for marijuana consumption by around 10–15 percent. However, there is no evidence that cocaine and heroin usage increases. From the arrest data, the estimates indicate a 0–15 percent decrease in possession arrests for cocaine and heroin combined. From the treatment data, the estimates show a 20 percent decrease in admissions for heroin-related treatment, although there is no significant effect for cocaine-related treatment. These results suggest that marijuana may be a substitute for heroin, but it is not strongly correlated with cocaine.

Det var som själva..! Kan detta stämma? Man skulle kunna testa genom att experimentera och tillåta kokain och förbjuda marijuana i en stat och se om det händer något… eller det kanske inte skulle vara en så bra idé…

===

Har lyssnat på country sista tiden och en låt som heter Lippstick har en poetisk refräng

If you are going to love somebody you better love somebody who ruins your lipstick and not your mascara.

==

Har förstås lyssnat på böcker och just nu lyssnar jag på den bästa hittills och jag har bara börjat. Jo Nesbös nya:
”Geir misslyckas med sitt flörtande och riskerar att få svettringar på sin skjorta som är svart ned beteckningen SLIM-FIT: Det var ett underligt val eftersom han vare sig är slim eller fit."

Hittills har jag skrattat högt tre fyra gånger och det är en mycket mörk bok.
==
Pratar med en doktorand om begrepp:

"Jo när jag var doktorand ägnade jag flera veckor åt att förstå skillnaden mellan "och" och "eller".
"So what was the difference?"
"As far as I understand it 'or' means sameness whereas 'and' means difference. Furthermore, 'and' suggest a 'whole', an idea of a totality (e.g man/woman; capital/labor). The concept 'or' suggests no connection and a free will (bread or bun)."

Han gapade. Det var härligt att vara så där nördig som doktorand och jag önskar att jag skulle orka hålla på mer. Som när jag höll på veckor för att ta reda på hur man representerar ”inget”… Alltså – hur kan man med ett tecken säga inget tecken? Min slutsats var att det fanns tre sätt:

(1) " " - ”har inte letat så jag kan inte riktigt uttala mig”
(2) ”-” - ”inte tillämpligt”
(3) ”0” - ”har sökt men inte funnit”
==

Sånt gör mig glad. Nörd? Vadårå….

==

M frågade om det var något jag längtade efter till frukost. Och om det var OK om barnbarnen var hemma hos oss på söndag. Jag tyckte kombinationen av barnbarn och frukost kändes rätt, men M sa att man inte både kan äta små barn och behålla dem. Note to self.

==

Sist, tack för att ni har läst för om jag inte trodde att någon läste kunde jag ju lika gärna skriva för mig själv. Det har jag också gjort. Under de sista sex veckorna har jag utvecklat en egenterapi där jag skrivit om händelser i mitt och mina föräldrars och mina föräldrars föräldrars liv. Det har varit ”riff” där jag börjat skriva om något och sen har jag – ibland – fortsatt att skriva. Och reflektera. Ibland har jag skrattat högt för mig själv och ibland har jag gråtit. Ofta har jag tänkt ”va f-n?? Var det så det hänger ihop??” Det kommer inte på bloggen. För personligt. Men också en slags rening där jag försökt att pussla ihop upplevelser och historier. Det är ju inte konstigt att man (jag) undrar vem jag är och varför jag gör som jag för.
==
Bloggen är lite annorlunda. Här har jag försökt att balansera personliga iakttagelser med mina kvasisociologiska analyser med lite foton. Tema: Binos bilder, Teori-light och Iphonebilder. Gör jag det för att synas? Tja, det är väl inte en helt dålig analys. Men jag gör det också för att stanna upp och för att leva upp och uppleva. T säger att han blir matt av att se mig för jag springer omkring hela tiden. Så detta är ett sätt för mig att sänka farten och tänka. Och sen finns den där härliga känslan att jag skapar minnen. Som jag kommer att läsa om. Minussidan är också uppenbar. Kommer jag att komma ihåg något annat än det jag skrivit? Skriver jag mig själv och min vistelse här i sten?

==

Hösten har kommit hit och jag åker hem till våren. Känns som om jag tänkt rätt. Nyuppsatt affisch i hissen:

Fint hösthus:






  • Comments(4)//binoblog.catasus.se/#post153

Reflektion och föräldrarskap

PersonligtPosted by Bino Tuesday, April 04 2017 01:06:35

Adieu
WFC: ”So when are you leaving?

B: ”Well I leave on Saturday, but I will close down on Thursday…”

“But what about a farewell party?”

“No, I do not think that is necessary”

“What about lunch?”

“Sure we can do lunch. We could go to that Chinese place in Glebe.”

“Hmm…. Then we have to walk and it very cold.”

“Yeah. It has been raining a lot hasn’t it?”

“The worst March in 50 years!”

== Reflektion ==

När man är uppsatshandledare så har man några klassiska saker man säger:

· Nja… Du måste utveckla resonemanget

· Du måste tänka på att läsarna av uppsatsen måste få reda på hur du tänkt

· Det vore bra om du reflekterade lite på resultaten

Så vad betyder då reflektera? Ett sätt att se på detta bloggande är att jag har tid att reflektera. Om jag skulle definiera det så är det att ”lägga något (ett fenomen, en egenskap, en händelse) framför sig och trycka på det tills det gör ont.” Jag menar att reflektera är ett sätt att vara ödmjuk inför varandet och görandet eftersom ”om det gick att lösa så hade jag nog löst det…” Kommer att tänka på en sketch jag såg där någon sa: ”Jag är VÄRLDENS ödmjukaste man”

==

Grodan har slutat låta! Undrar om en Ibis åt upp den?

==

Sitter nu på lilla verandan utanför 129 Union Street och skriver.
==
Och loggar in på min mobil. Hittar en annan trådlös förbindelse… Jag bor ju i Newtown…

==

Jag sitter här med en kopp kaffe och en cigarett. Mitt snus är på upphällningen och jag har två påsar (eller bindor som R skulle säga) kvar per dag. Det är sjukt farligt att röka. Fattar det. Men just nu tänker jag på min vän Mi som var i Frankrike och tågluffade i början av 1980-talet och där bodde han med sin farbror (och nu ska jag försöka skriva franska UTAN Google Translate… wish me luck eller Sur le Pont som vi säger i Frankrike):

”Mi, vous savez que Dieu existe?”

“Non. Commes vous savez?”

“Porqui…. Le combination d’un Gauloise et un espresso c’est mieux que le humanity pouvé faire.”

==

Herregud vad dåligt! Jag hade fyra i franska. ”Excuse moi que je suis enretard”

==

Och jag hade fyra i musik också. Om inte saker har ändrats drastiskt så … får jag nog idag … erkänna att det var lite överbetyg… Å andra sidan så smörade jag och min vän D så mycket för musikmagistern att det blev en sport. ... "Snälla majjen kan vi inte sjunga Barbershop..." ...Och jag fick ett halvt kilo smör av mina klasskamrater i tredje ring.

==

För er som inte kan läsa min franska… "kombinationen av en kaffe och en cigarett är himmelsk…så Gud finns” Men – när jag kommer hem och det finns snus är det slut på detta!

==

I Australien handlar politiken just nu om budget (… eh vänta … det gör den i Sverige också). Den stora frågan här är bolagsskatten (… eh vänta … det gör den i Sverige också). Här vill man sänka den (… eh vänta… det är tvärtom i Sverige).

==

Ett trick jag använder mig av när jag intervjuar är att fråga om när det (fenomenet jag studerar) är riktigt bra. Alltså – hur karaktäriserar man något som är riktigt bra? En fundering jag haft handlar om att detta förstås ändrar sig över tid och över generationer. Inte minst när det gäller vilket förhållande man strävar efter att ha med sina barn. Jag tänkte på detta igår när en fejjankompis från USA (som är tokkristen i Florida - ni fattar va? - och röstar på Trumpy) skrev något om att man ska lära barn att det inte är bättre med en ny Mercedes än en gammal billig bil. (Det går liksom inte att kommentera ett sådant inlägg utan att man själv blir en lallande fåne…).

==
Men vad är det att vara en lyckad förälder? Det är klart att det är olika på olika ställen… Vi kan tänka oss att det finns ett sätt att vara förälder i Aleppo och ett annat på Södermalm… Om vi ”fryser” Södermalm och istället tittar på tid så tycker jag mig märka att mina morföräldrar tyckte att de hade lyckats om barnen hade arbete. ”Min dotter arbetar som lärare!” Min mamma (och hennes generation) tyckte att hon hade lyckats om barnen utbildade sig. ”Min son läser på universitetet”. Och idag handlar ”att lyckas” om att barnen vill umgås med en. ”Mina barn kommer till mig minst två gånger i veckan och då brukar vi gå på en promenad och laga mat tillsammans.” Det ändrar sig.

==

Bajen förlorade. En utvisning. Inte bra. Men det är bara början. På söndag visar vi vårt stöd genom att gå från Medis till Nya Söderstadion. Att heja på Bajen är att träna sig på att reflektera. Det gör ont. Nästan hela tiden. Men JA baklänges blir ju AJ – så det kanske… förklarar allt.
==
När sopbilen kommer till Union Street är det spännande och här får de flytta på en Scooter. Det skriks och ropas och svärs.

==
Varje dag går jag förbi den här snygga Valianten. Jag träffade killen som kör den och sa:
"I really love your car!"
"Oh thanks..."
"It is beautiful"
"It is a bruksbil (sa han inte på svenska med på Aussieska)"







  • Comments(4)//binoblog.catasus.se/#post152

Lång sikt och att vara kortsur

PersonligtPosted by Bino Sunday, April 02 2017 04:20:20

Söndag och jag har förlorat två timmar... Sommartid i Sverige och vintertid i Australien. Jag blir tokig. Är livet inte kort nog?

==

Lång och kort

Lång-sikt är fint. Jag sitter och läser om empirin för ett papper jag borde ha skrivit för 100 år sedan och det bara exploderar i ansiktet på mig hur lång-sikt är bland det finaste vi har i Sverige. Eller motsvarande - att vara kortsiktig är fult. Riktigt fult. Men vad betyder detta då? Om jag reflekterar på hur jag själv använder lång-sikt så använder jag det när det saknas argument. "Jag tror att det är viktigt. På lång sikt" När alla har glömt... Kort sikt verkar betyda "egoistiskt". "Fan vad hen är kortsiktig" betyder att hen verkar chansa på att folk glömmer bort att hen var en asshole nu. Med tanke på att jag torskade två timmar på att bara gå och lägga mig så är nog kortsiktighet riktigt smart.

Jag är riktigt kortsint. I förhållande till att vara långsint. När jag hör om att kriget i Balkan bygger på ett slag på Trastfältet år 1389 så kan jag nästan inte låta bli att imponeras över långsintheten. Detta är säkert inte heller världsrekord i att vara långsur. Jag däremot har liksom inte den typen av minne. Mitt sätt att se på saker är ungefär så här:

(1) Det är svårt att vara människa

(2) Människor beter sig dåligt

(3) Människor försöker ofta bli bättre men eftersom (1) så (2) så (3).

Och sen dör vi.

Att vara kortsint har sina problem. Jag har blivit idiotförklarad av många genom åren för att jag (med en underbar familj bakom mig) stödde min far ekonomiskt de sista 15 (huga!) åren.

"Men var han inte en idiot som stack? Var han inte en riktigt usel pappa? En sådan pappa som Du aldrig skulle vara?"

"Det är en rimlig beskrivning."

"Men varför tar du familjens pengar och ger till honom?"

"Se 1-3 ovan. Plus att jag älskade honom."

Men det finns anledning att vara självkritik till att vara kortsur - man riskerar att bli mer lurad än Maddox-investerarna. Och ofta orkar man inte med konflikter eftersom man vet att man kommer ha glömt det imorgon. Varför tänker jag på Dory i Finding Nemo???

==

Blev bjuden på middag igår av en kollega och hans partner. Samma två som jag käkade avskedsmiddag med för tre år sen: http://binoblog.catasus.se/#post117

De är fortfarande oerhört fascinerade av Sverige. Det blev en intressant middag där vi talade om skillnaderna mellan Australien och Sverige och inte minst hur Sverige är (har varit?) ett homogent samhälle där vi helt enkelt accepterat vissa normer och regler. Det förklarar exempelvis den infekterade debatten i somras om att vägra hälsa. Jag förstod aldrig riktigt problemet då (men förstår det bättre nu). Min syn har varit ganska enkel:

· Vi har en representativ demokrati

· De som väljs in till riksdagen har att fastställa, utveckla och tillsätta lagar

· Regeringen godkänns av riksdagen och har se till att lagarna följs

Det är alltså tokigt att tala om att ”i Sverige hälsar man på varandra” som vår statsminister sa. Det är förstås rätt, men om vi ska tro på punkterna ovan så behöver man inte det. Och skulle vi vilja att detta var ”som man gör i Sverige” så får man föreslå en lag.

Jo, det är förstås en naiv inställning. Det finns mycket som är outtalat och som gör att samhället faktiskt fungerar. Till exempel som att vara hövlig och respektfull. Men ett par problem vi står inför (har stått inför och kommer att så ännu mer inför i framtiden) är att människor med andra sätt att se på hur man ska leva livet bor här. Ska vi lagstifta? Ska vi ”lära dem att vara svennar? (jag kan vara modell – jag gillar tanken på att vara modell!) Ska vi låta dem vara?

=

Det talas om ofta om integrering, men det betyder i praktiken: ”gör som vi gör i Sverige.” Det innebär normala saker som:

· Dansa små grodorna runt en grön kompensationsfallossymbol på ett par meter

· Inte äta vitlök om man ska åka tunnelbana

· Vara upprörd över att ”det finns människor som inte har sett Karl Bertil Jonssons julafton

· Dricka sprit och sjunga så snart det är en helgdag

· Fika så fort du kan

· Tala inte med okända människor

o Ju längre från Sverige du kommer – desto mer pratig får du vara

==

Sitter på Rs favoritfik och har precis druckit kaffe och en macka med sånt där MJUUUUKT bröd. Ska bli oerhört skönt att äta fiber. Landet är nästan fiberlöst. Och då menar jag inte bara internet.

==

Snart får jag äta på den här killen och hans brorsa




  • Comments(0)//binoblog.catasus.se/#post151

Minnen, ålder och Hammarby

PersonligtPosted by Bino Friday, March 31 2017 04:42:37
Min handledare - JEG - frågade mig en gång:
"Är du nostalgisk?"
"eh... ja... det tror jag nog att jag är..."
"det tror jag också. det är inte jag."
"eh... näe... det tror jag inte att du är..."
Jag är så pass nostalgisk att jag ibland kan designa aktiviteter utifrån idén om att "skapa minnen". Om man vill vara självkritisk så betyder ju detta att man alltid lever i historien och - möjligtvis - i framtiden. Och inte i nuet. Jag tror att det stämmer med hur jag är. Om man vill vara positiv - och tja... varför inte... - så kan det också vara så att med en sådan inställning så händer det mycket.
==
JEG var inte nostalgisk. Hans syn var (för att citera mig själv i ett papper som jag håller på att skriva) "it could have been different - but it isn't"
==
I grabbgänget - som vi en gång kallade blattegänget men som vi glatt döpt om till babbegänget - hade vi slutat skapa minnen. Vi satt och talade om resan till Alperna 1981. Det var så sjukt tråkigt så jag tänkte att vi skulle skapa nya minnen genom att resa. Det gjorde vi. Idag skrattar vi åt att det inte tog mer än 1 minut (60 sekunder) innan de ringfe från receptionen och sa att om vi inte skärpte oss skulle vi bli utkastade. Vi hade inte ens druckit och vi var 40+ allihopa. Ett minne att skratta åt nu. Då höll jag på att få hjärtinfarkt. Lev i nuet. Pyttsan.
==
Vi talade om ålder på jobbet. Jag kollade lite på hur länge jag förväntas leva. Den bästa statistiken jag kunde hitta var denna:
Sweden, 2015, Life expectancy at age 60 (years), Male/Female: 23.3/25.8
Detta betyder att "om Du fyllde 60 år 2015 så kommer du att bli 83.3 år som man och 85.8 som kvinna. Jämförbart, i Spanien förväntas män leva tills de är 82.9 och kvinnor 87.3. I Japan blir man äldst. I europa är det Andorra och Monaco som gäller. med 88 år för både män och kvinnor. Som ett litet tips vart ni ska flytta... Tydligen till skatteparadis... Korrelationsproblem, anyone?
==
Bara en dryg vecka kvar och intensiteten på mail har ökat.
==
Ska bli otroligt härligt att träffa M. Och H. Och J. Och O. Och Me. Och A. Och alla andra. Men det måste sägas: Det har varit skönt att sköta sig själv. Jag är ett OK (ett C) sällskap. Skulle säkert bli ett FX om jag fortsatte att vara här själv...
==
HEJA BAJEN!!! Snart börjar det. När jag är här läser jag mer om Hammarby är när jag är borta.






  • Comments(0)//binoblog.catasus.se/#post150

Social konstruktion, växthuseffekten och Trumpy

PersonligtPosted by Bino Thursday, March 30 2017 03:16:50

Sociala konstruktion och realism
I den del av forskningsuniversumet jag rör mig har vi länge talat om det som kallas social konstruktion. Det betyder ungefär så här: Data ”finns” inte – de skapas i en kombination av människor och institutioner (normer, regler, tidigare kunskap). Senare har detta formulerats som ”it could have been different.” Forskning handlar då om att studera de villkor som ett fakta bir fakta och att studera de förhållanden under vilka kunskaper som får prioritet.

Ett annat perspektiv är att data finns, en realistisk syn, (ex. priset på ett företag är aktiepriset/styck * antal aktier) och uppgiften är att ”plocka upp” data som ligger osorterad i verkligheten. Forskning handlar då om att plocka upp, sortera och i bästa fall hitta samband mellan olika upplockade kategorier.

I min ”sfär” är många kritiska till att realisterna tar saker för givet och att de inte ifrågasätter var data kommer ifrån. Samtidigt har den kritiken ibland formulerats naivt som att ”allt fast kan förflyktigas” och att det inte finns fakta. Det i sin tur har lett realisterna till att idiotförklara konstruktivisterna med frågor som ”vaddå finns inte den här väggen? Kan du gå igenom väggen eftersom den är socialt konstruerad?” eller ”jaha så förintelsen fanns inte…”

Denna kritik är rimlig i förhållande till det – enligt mig – missförstånd som ligger till grund för påståendet att inget finns. Det är klart att verkligheten finns. Hallå??

Det som är konstruktivisternas styrka är att de visar på att data och kunskap inte FINNS utan är de kommer till genom en process som handlar om att överkomma hinder. Dessa hinder kan lösas med teknik och teorier. Detta i sin tur har inneburit att många forskare har justerat frågan till att handla om .... konstruktioner för att inkludera fler viktiga delar i skapandet av fakta. Ett företags värde beror alltså på teorier (hur vi har kommit överens om att se på värde), på en marknad (som har skapats genom århundranden av insatser från många), på att vi har teknologier som räknar hur många aktier som finns och hur det senaste priset var) och så vidare. Det betyder alltså INTE att företagets värde INTE är priset på aktier * antalet aktier. Det betyder bara att ”det skulle kunna ha varit annorlunda”.

==
Trump och växthuseffekten

Detta kan tyckas vara en smaksak på vilket sätt man tar sig an världen, men det får också konsekvenser. Trumpys alternativa fakta kan ses som en effekt av att det går att konstruera fakta på valfritt sätt och kritiken visar på att många inte accepterar hans sätt. Inklusive jag. Om man funderar på hur vi kan se på växthuseffekten så är det ett ”case in point” eftersom många av oss litar på att forskarna har rätt – alltså vi tror på den mer eller mindre allmänt accepterade slutsatsen att människor påverkar jordens temperatur. Detta är alltså ett faktum för realisterna (eftersom det går att fånga data) och ett faktum för konstruktivisterna (eftersom så många aktörer - teknologiska aktörer, normer, individer - har varit inblandade i att övertyga oss om att det är ett faktum).

När Trumpy och hans anhängare säger att detta är fel så blir förstås realisterna sjukt irriterade eftersom de säger att ”ja men för guds skull – titta här!” och så pekar de på data. Konstruktivisterna har inte mycket att säga förutom att det är detta faktum som vi har varit övertygade om på grund av att vi ser på kunskapsproduktion på detta sätt. Men det är klart – det kunde ha varit annorlunda. Konstruktivisterna riskerar att förminska frågan eftersom det kunde ha varit annorlunda, eller att luta sig på realisterna och säga att ”i vissa fall får vi helt enkelt acceptera att kunskap kan fångas på ett ’korrekt’ sätt och att frågan om hur kunskapen om världen har utvecklats är av mindre eller ingen betydelse”

Hur kan då förstå Trumpys reaktion? Är han inte realist? Är han en tokkonstruktivist av typen ”väggar är sociala konstruktioner så jag kan gå rakt igenom dem?” Nej, det skulle göra saken för komplicerad eftersom då ”finns ju inte” pengar eller ett företagsvärde. Istället har Trumpy en performativ (akademisk lingo) syn som - och här finns en artikel att skriva – bygger på att verkligheten skapas genom det sätt som fakta skapas. Konsekvensen blir att växthuseffekten inte kan vara verklig eftersom en sådan kunskap skulle leda till att samhället var tvunget att förflytta fokus. Om Trumpy skulle acceptera att det finns något som heter växthuseffekt så skulle det leda till nästa fråga. Är detta dåligt eller är detta bra? Om han då fortfarande skulle lita på realisterna så skulle han få svaret ”skitdåligt.” Som den maktkille han ser sig som så skulle det få konsekvenser att han var tvungen att göra något som fick konsekvenser för samhället. Så hans argumentationskedja är således så här: ”Hur vill jag att samhället ska vara? Vad är då bra att göra? Vad behöver jag för fakta för att kunna göra det som är bra?” Han inser alltså att fakta är performativt eftersom det kan leda till att handling krävs.

Obama - och resten av världens politiker ser – såg detta som en förändring som inte får skapa för stora sociala störningar (förändringar i makt, förskjutning av rikedomar, stora förändringar i eftefrågekurvor eller till och med krig). Vi får skynda långsamt, verkar vara slutsatsen från majoriteten av de som accepterar växthuseffekten.

Trumpy kommer inte att ändra sig eftersom han bygger hela sitt sätt på en idé om vad som är bra. Den är hans grund. Den i sin tur bygger inte på den fakta som är accepterad utan han skapar istället alternativa fakta som ska passa hans idé. De är alltså ideologer utan någon markkänning. Trumpy och Sveriges Humpydump-parti (förkortat SD) kan aldrig acceptera att ha fel eftersom de inte bygger kunskap genom fakta utan konstruerar fakta så att den passar idén för att motivera handlingen. Min syn på det här: Lita aldrig på någon som aldrig kan erkänna att de har gjort fel. Fråga varför de vet det och om de svarar att de har fått ny kunskap och ändrat idé så är det en bra början. Jag är alltså tillbaka till det jag skrev en gång för ett tag sen: Man måste älska att ha fel om man är en människa som är nyfiken och intresserad av världen. Vad är det annars för mening?

==
Det blåser uppåner

Jag fick ett SMS av A som undrade om det blåser på mig. Jag svarade nej. Det var rätt igår, men det är fel idag. Det stormar och regnar. Och jag är hemma idag och ska försöka skriva. Men skriver det här istället. Det tar sin lilla stund att tänka igenom det jag skrev…

==

I förrgår var jag på middag hos en kollega. En födelsedagsmiddag. God mat och vänliga människor. Och lite presenter. Igår var jag med några av dessa och spelade Trivia. Vi vann igen. Förra gången vi spelade vann vi 50 dollar och det räckte till mat och öl till oss igår. Jag klarade några frågor men den som dominerade var en tjej vars associationsförmåga var bland det häftigaste jag sett!

==

M – som skjutsat mig hem tre gånger nu – och jag talade om bostäder. M är målare. Eftersom det är det man talar om här. Jag berättade att H hade köpt en lägenhet och att den kostade mycket.

”So what does your son do?”

”Well, normally he works as a management consultant, but now he is at home with their youngest kid.”

“Home?”

“Yeah, in Sweden the parents get 18 months (fast det kanske är 15?) of paid leave to be home with their kids?”

“So if I had an employee that got pregnant I would have to pay for it?”

“No. Well actually a little bit because you would have to pay his vacation. H is going to take care of his son for 6 months.”

Tystnad

“I am Australian … The first thing I thought of was how I would work at the same time and get paid twice.”

“I guess there are people doing that, but the general sentiment is that people take the opportunity to be with their kids. And if you fuck with the system, the system may be fucked. And I do not think we want that. The Swedes, that is…”

“But your taxes are high?”

“Yes they are. But – I think people are pretty happy to pay tax… Well, of course everyone wants to pay less, but there is a belief that we actually get something for our taxes.”

==

En kompis fick en klocka efter 30 år I landstinget och la up pen bild på klockan på Fejjan. Efter samtalet med Aussie-M så fick jag bara för mig att skriva: ”Tack”. Den svenska offentliga sektorn har – naturligtvis en massa massa problem – men inalles: det funkar riktigt riktigt bra. Tack vare bra typer. Som min vän.

==
Efter att mätningarna om "lyckliga Norden har publicerats så är Norden "the shit"










  • Comments(2)//binoblog.catasus.se/#post149

Opponent och Palmemordet

PersonligtPosted by Bino Tuesday, March 28 2017 02:00:28

J och T kom och besökte i helgen och vi tog oss till Bronté på söndagen. Det var en fantastisk dag och vi slängde oss i saltvattenpoolen och bara njöt. Jag körde min imitation av fjärilsim igen – jag fick betyget -2 på en skala 1-10 av R förra gången jag försökte. O ville inte ens betygsätta. T gav mig en tvåa. Tack, men det var jag inte värd. Istället tror jag att jag har uppfunnit ett nytt simsätt: Sälsim.

==

T gillar att tala om världsekonomin och han gillar de som säger att allt håller på att gå åt he-te. Vi har diskuterat det många gånger och ibland spelar jag bollen där den ligger och ibland blir jag tokirriterad och kör igång min ”akademiska argumentationsmaskin”. Det är aldrig bra att göra i sociala sammanhang eftersom man blir ”elak” genom att dekonstruera argument till småbitar och sedan plocka ihop dem till omöjliga verkligheter. Jag försöker verkligen koppla bort den ”elaka opponenten” i mig när jag är i sociala sammanhang (och faktiskt också i akademiska). De post-moderna tänkarna visade ju med all önskvärd tydlighet att det inte går att argumentera rent utan att det alltid finns ”leap of faiths” som gör att man kan mala ner argumentet. Många hävdar att det är språket som låser in oss (men också befriar oss) eftersom vi inte kan komma ur det. Det är ett bra argument, men jag tenderar till att tro att vi inte kan vara ”rena” i våra argument eftersom det bygger på en slags omni-empati i vilken vi kan förstå allas agerande.

==

Jag såg en fantastisk K-special om Palmemordet där man filmade i Palmerummet där materialet är. Så här skriver Polisen på sin hemsida:

”Den är Sveriges i särklass största och kanske världens mest omfattande och har genererat flera hundra hyllmeter material som vittnesförhör och utredningsdokument. Utredningen jämförs i storlek med utredningarna om Lockerbieattentatet och mordet på John F Kennedy.”

Under diskussionen sa en av personerna (har glömt vem) att det är klart att det går att hitta stöd för vad som helst i så mycket material. Det är dessutom inte en historisk beskrivning av några hundra år och några miljoner människor utan det mesta rör den 28 februari och behandlar ett hundratal människor. Palmeutredningen kanske kan ge oss en hint om att det där med alternativa fakta inte handlar om falska fakta utan om möjliga tolkningar. Men eftersom det i princip är möjligt att göra vilka tolkningar som helst så kan det vara vettigt att ställa sig frågan om VEM som gör tolkningen. Detta är en av de viktigaste frågorna när man resonerar om källkritik.

==

Jag har räknat lite fel på mitt snus och nu är det dags att börja ransonera. När T och J kom kände jag mig snusrik, men det har betytt att jag har börjat snusa som om det var som vanligt. Det går inte. Nu är det max två påsar om dagen. HUGA.

==

I huset där jag bor – som ligger otroligt bra till – finns det en liten trädgård på baksidan. Jag sitter aldrig där eftersom det är så myggigt och skuggigt.I trädgården bor det en groda (eller ett par grodor?) som låter som FAN under hela natten. De klickar som om man slår ihop två pinnar. I natt var första natten jag tyckte att det var lite mysigt.

==

Jag ska åka hem om mindre än två veckor. Ska bli härligt att komma hem till familjen! Jag hoppas att jag kan hålla mina löften (som jag givit till mig själv) om att jag ska sluta springa så dj-ligt. Jag har liksom sprungit sen jag var 13… Eller – snarare det kanske är dags att börja springa – med "bena" istället för med huvudet!

==
Jag vill VERKLIGEN rekommendera 20th Century Women och Annette Bening. Vilken skådis! En mysfilm
==
Amelie från Montmartre har varit här:

==
Utsikt från Erskineville station. Utsikt mot CBD (Central Bank District). Ljuvlig soldag igår. Två dagar i rad utan regn! (Idag regnar det igen...)









  • Comments(2)//binoblog.catasus.se/#post148

Möten och middag

PersonligtPosted by Bino Saturday, March 25 2017 05:33:36
Möten
Jag har försökt att leta upp lite litteratur kring möten på jobbet och finner väldigt lite forskning kring dem. Kan de betyda att de inte är möjliga att analysera. En författare skrev:
Möten karaktäriseras av en explicit idé om att lösa problem i organisationens namn. Det fungerar sällan bra.
==
För länge sedan blev jag anmäld till Hyresgästföreningen eftersom jag var kassör i kontaktkommittén där jag bodde. OBS! Det var inget fel på redovisningen, men det var en som tyckte att jag inte kunde sköta möten. Vilket var med sanningen överensstämmande. Jag hade aldrig varit på ett möte av den sorten. Jag lät alla tala i munnen på varandra, vi hade ingen agenda, vi hade inget protokoll, ingen sekreterare, ingen sluttid. Men vi hade kaffe. Så HRF skickade en person till mig som berättade. Inte så lite pinsamt.
==
Vi är ökända för möten i Sverige. Jag hörde en holländare säga till en spanjor en gång:
"You know, in Sweden they have meetings before the meetings to talk about the meeting" Jag förstod ingenting. Det är klart man har ett förmöte om man tror att exkrementet ska hamna i fläkten. "They are insane!"
==
Min första chef var oerhört bra på möten. I termer av att han ofta kom ut ur mötet som han ville. Han körde ofta den klassiska härskartekniken med att lägga armarna bakom nacken och sjunka ner på stolen och liksom flytta den andres argument hela vägen till absurditet. "Så - ni tror inte att folk ska kunna någonting där du jobbar?". Han hade ett oerhört irriterande språkfel - han sa projicerade istället för prioriterade. "Jag har nu att Du projicerar den här frågan." Jag fick alltid slänga mig in. "Ja, som Bertil säger, det här är ju en PRIORITERAD fråga."
==
Middag
Var ute på middag med några av mina närmsta kollegor här på SU. Jättetrevligt!
Jag fick några böcker och en SU-tröja. Och en hatt. MADE IN CHINA... (undrar om någon märkte stavningen?)

Jag blir liksom YR när jag läser om Trump och började läsa lite om möjligheten att avsätta honom. Sökte på impeach. Slog mig sedan - som den gamla Mario-Cart spelare jag är... Är själv lite nöjd med detta skämt.





  • Comments(3)//binoblog.catasus.se/#post147

Foucault, kalkylen och uppfostran

PersonligtPosted by Bino Wednesday, March 22 2017 12:22:20
Var ute och åt med WFC och sitter nu och . lyssnar på musik och tänkte.. äh jag gör ett inlägg till idag...
==

Vi hade ett seminarium där vi talade om ”economic man” och Foucaults läsning av Adam Smith. Jag skulle ha givit ”rest” på hans läsning om han hade varit min doktorand. Eller som någon tolkade min utläggning:

”You should have written a review staring like this: ”This is a good start, however…”

==

Min invändning är att han läser Adam Smith dåligt och han skulle ha fått däng på källkritiska grunder eftersom hans läsning är tendensiös, kontextlös och rapsodisk. Adam Smith är förstås den som har fått stå skott (eller staty – beroende på uppfattning) som en representant för kapitalismens vagga. För Foucault är Adam Smith en person som står som kontrast mot staten. Mitt problem med läsningen är att han bara läser Wealth of Nations och bara använder de delar som visar på Adam Smith som en förespråkare för marknad. Smith var – enligt min läsning – framförallt en tänkare som var skeptisk till att beslut fattades av jordägare och kyrka och menade att det finns en annan etik än den som bygger på arv eller religion. I boken innan Wealth of Nations – The Moral Sentiment - är han fokuserad kring moraliteten hos makten och även i WoN spelar moralen att handla rätt en viktig ingrediens. Under perioden när han skrev WoN var det en stor debatt över hur man ska på människans drivkrafter. Inte minst kyrkan hade fått en del kritik efter att den mer eller mindre körde ut människor från Europa till USA där inte minst religionsfrihet lockade… (före-Trumpydumpy)

==

Den protestantiska delen av Europa led under pliktetiken som gjorde att det inte fanns frihetsgrader och den katolska (och anglosaxiska) hade lierat sig med makten och var smått korrumperad. Den stora debatten – om man får tro min idol A. O. Hirschman – var huruvida man skulle se människan som drivan av passion eller av intresse. Alltså drivs man av ideal som man har uppfylla eller av egenintresse? Hirschman visar i sin analys att när man propagerade för intresse (inter-esse … som översatt betyder paus i varandet) ledde det till att vi började förutsätta att människan gör saker för att uppnå andra och att ”kalkylen” var det bästa sättet att förstå hur vi ska påverka människan.

==

Adam Smith menade att det inte verkar orimligt att de som säljer bröd säljer det för att de själva ska få pengar till att köpa … fisk. De säljer inte för att det är det rätta att göra. Detta verkar förstås inte så dramatiskt, men det är ett skifte i tankesätt. Jag tycker dock att Foucault tar ifrån tårna när han läser Smith och det blir hela tiden ”vråltolkningar” som bygger på dagens situation. Adam Smiths texter var en reaktion mot dåtiden och inte en profetia…

==

Men Foucaults sätt att bygga upp dikotomier för att sedan få dem att kollapsa är en briljant övning i retorik.

==

Uppfostran

Jag får dock erkänna att jag också vinklar grejer en del när jag är här. Inte minst när jag talar om Sverige

==

”So how is the health of economic man in Sweden?”

”Well I guess he is alive and kicking. But I’d like to throw in something into this discussion. As you know the Swedish State is pretty strong and its aim is to produce and support welfare. Welfare is often defined as ‘the capacity for persons to choose how they want to live their life’.”

“Sounds fair”

“I guess. But the interesting thing is that this capacity to choose is not a normal thing in everyday life.”

“?”

“Well, put it this way, the State does not only supply capacities in terms of social security, it also tries to make sure that people are trained in choosing. Because we do not know how to and … in all honestly many of us do not want to choose. We just want the schools to be good, healthcare to be good and our pensions to be good enough…”

“Yeah but…”

“Let me take an example: When we see High-School movies (which is one of my passions…) there is always a scene were the girl gets grounded. The parent will scream: ‘YOU ARE GROUNDED’. In my family, we never ever had such a discussion. We would not say to our kids ‘if you do not do this we will punish you in this way’ or even ‘if you do this you will get this amount of money’.

Nu var det helt tyst i rummet…

”But, but, but… is there another way? How did you do it?”

“Well, we just said that they could not do this or that we wanted them to do that.”

“But, but, but… what did you do when they did or didn’t do what you wanted?”

“We asked why… I would say so why did you come home 2 hours after the time we agreed? Don’t you understand that we are extremely worried? How do YOU think we should solve this?”

“But, but, but… how will they learn?”

“Well, back to Foucault or actually back to Hirschman, we did not want them to do the calculation. We did not want them to think it is worth not coming home. Because on the flip side of the calculative coin is the risk that they would actually do the calculation. ‘If I come home at 03.00 I will be grounded for two weeks. That is so worth it!”

==

Det här en extremposition – jag förstår det. Men är det inte rimligt att det finns ett ställe där grunden i relationen inte har med utbyte och kalkyl att göra utan respekt och diskussion om vad som är rätt och fel? Vi försökte en gång med H att få honom att göra en sak mot pengar. ”Du får 100 spänn om du städar hallen.”

”Wow – OK. Det gör jag”

… nästa vecka

”Städar Du hallen idag också?”

”Näe. Behöver inte pengarna…”

==

Så argumentet – vi hjälps åt tillsammans var ett mycket bättre argument. Så här gör vi här… Kalkylen – och här skulle jag helt säkert få stöd av Foucault – är ett riskabelt sätt att disciplinera människan om vi vill ha ett samhälle där vi gör saker för att det är rimligt.



  • Comments(1)//binoblog.catasus.se/#post146
Next »